SEO - Search Engine Optimization

Sökordsanalys 

  1. Brainstorma fram alla relevanta söktermer. Exempel “kaffebryggare”, “kaffekokare”, “brygga kaffe”, “köpa kaffekokare online”. Listan ska innehålla 20-50 söktermer som ska kunna användas i texter och rubriker på ens webbplats.
  2. Efter man valt ut sökord så kollar man sökvolym på de söktermer man valt. Man kollar vart finns det störst chans att kunna synas på en topp 3 placering i sökresultatet.
  3. Dags att välja ut sökfraser att optimera för.
  4. Bestäm vilken sida som ska optimeras för respektive sökfras.

Onpage optimering

“Onpage” Består av olika tekniska förutsättningar som mer eller mindre är ett måste.

  1. URL. Ska innehålla rätt sökord
  2. Ålder på domän? SEO är en långsiktig och kan ibland ta tid för att se resultat. En ny hemsida kan ibland ta upp till sex månader innan man börjar se det resultat man vill ha.
  3. Länkstruktur. Alla länkar ska vara konsekventa och innehålla en “alt-text” inlaggd i koden som precis som textlänkar, innehålla viktiga söktermer.
  4. Mobilvänlig och responsiv. Idag är mer än 50 % av besöken via mobil och därför vill man ha en snabb och responsiv hemsida. Ska vara anpassad för dator, surfplatta och mobil. Man ska se över laddningstid på sidan.
  5. Länktext. Lägg in enstaka ord i texter som optimerar för just det ordet. Kanske en produktöversikt eller artikel.
  6. Sidtitel, “title-tagg”. Är den fetmarkerade rubriker som visas när man söker efter din hemsida på Google. Varje undersida ska helst ha en unik titel och dina önskade sökord ska komma så tidigt som möjligt.
  7. Descriptions. En av de så kallade “meta-taggarna” som inte är synlig för hemsidans besökare, men som kan hjälpa sökmotorerna vid indexering av din webbplats.
  8. Keywords. Är också en meta-tagg som berättar för sökmotorn vad du anser är det viktigaste sökorden på varje sida.
  9. Bildtexter. Bildtext är en beskrivning av dina bilder som är dold i koden i ett “ ALT-attribut”

Länkstrategi 

Fråga dina leverantörer eller kunder om det kan länka till din sida via deras hemsida. Det förstärker din trovärdighet för sökmotorer. En länkstrategi och fullföljning är ett måste för dom som vill hamna högt hos google. Därför rekommenderar vi en fortlöppande sammarbete till man nått målen.

Heltäckande SEO

  • Tar fram lista på nyckelord
  • Enklare analys av sida.
  • Går igenom rubriker
  • Meta beskrivningar
  • Alt-attribute
  • Page speed info
  • SEO titlar och beskrivning

Denna pakert är vad vi anser är minimun för ett modern fungerande webbplats.

Kostar ca 6400 kr.

Heltäckande SEO Plus

  • Sökordsanalys
  • On-page arbete
  • Inlänkar
  • Robot.txt
  • Sitemap
  • Ankartext
  • Brödtext
  • Canonical
  • Kod strukturering av rubriker H1
  • Meta description
  • Noindex
  • Rich snippets
  • Länkstrategi och byggnade
Ett packet för dom som är på fram mars. Och är ute efter att hamna högt upp hos sökmotorerna.
 
Kostar ca 3000-15000 i månaden